Monday, May 18, 2015

Bila ke pasar selepas majlis jemputan

Adalah alternatif terbaik sewaktu cuti hujung minggu selepas menghadirkan diri ke majlis pengantin terus ke shopping mall untuk berbelanja. Tidak perlu membuang tenaga, masa dan minyak kereta. Jika ke tempat shopping untuk membeli barang kering seperti sabun, syampoo, beras dan sebagainya masih tidak ada masalah. Tetapi jika ke pasar basah untuk membeli ikan-ikan dan sayur-sayuran dengan baju bling-bling ada sedikit kurang selesa buat aku. 

Tidak selesa  - bila berbaju begini untuk membeli ikan-ayam-udang-sotong.
Bayangkan dengan berbaju kurung dan kain tekat, berkasut sempurna selepas menghadirkan diri dari majlis persandingan anak kawan, kami ke pasar basah yang mempunyai bermacam-macam bau, selesakah aku? Bau asap rokok, hanyir ikan, ayam-daging, udang-sotong semua bersatu dengan bau perfume yang aku pakai menjadi satu. Sungguh tidak selesa.

Mudah - buka kemeja luar dengan t-shirt pagoda saja pasti selesa mahu bergerak.
Tetapi senang buat en hubby aku ini. Sebelum melangkah keluar kereta buka kemeja yang dipakai, tinggalkan t-shirt pagoda yang dipakai sebelah dalam sebelumnya. Ganti sandal yang ada di dalam kereta. Memanglah selesa mahu menolak trolley. Itu yang akhirnya bila pusing sekali lagi aku menunggu saja di tempat menjual buah-buahan sementara en hubby pergi membeli sendiri. Bila perlu bertanya dia telefon aku. Sebaik selesai membeli, masuk saja kereta terus pening kepala. Mengapa agaknya pasar basah di negara kita dari dulu sehingga kini mesti lecak dengan dan kurang bersih? Kalau di pasaraya yang menjual ikan, sotong, daging, ayam dan sebagaikan boleh pula bersih kenapa tidak di pasar basah biasa? Hairan sungguh!

~~ Panjatkan doa kita semua selepas 5 waktu solat, moga hukuman mati yang dijatuhkan ke atas Sheikh Yusof Qhardhawi dan Muhammad Mursi mendapat pertimbangan semula. ~~


46 comments:

Acik Erna said...

acik pun tk masuk pasar basah kakzakie..biasanya tak ikut pun tunggu dirumah je

Acik Erna said...
This comment has been removed by the author.
Nieyla Nadia said...

hihi...nieyl mmg jarang² pegi pasar basah...selalu g shopping complex beli..:)

Unknown said...

lama jugak ni tak jejak kaki ke pasar basah..memang gitu ler keadaan..tak pernah berubah..kadang plastik bocor plak kena carpet kete..seminggu busuk tak ilang..

Aziela said...

Saya masuk pasar basah yang kecik2 jer sekarang kakak. Tapi selalunua, terus shopping di.pasar tani.
Mari kita usaha dan gunakan doa sebagai senjata

cahayahidupku.blogspot.my said...

Saya pun dah lama tak pergi ke pasar basah kak zakie.. Kalau pergi pun saya seorang jer.. lain tunggu dirumah.. dah tentu saya sedia pakai seliper crog tu..
Dah namanya pasar basah kakzakie.. tu yg basah jer tak.. tapi memang berbeza lah di pasaraya kan kak.. elok jer kering.. tak lak berlecak teruk sgt..

Suria Amanda said...

SA selalu pi pasar basah seminggu sekali atau 2 minggu sekali. ..mmg pakai baju buruk je pi pasar..x kuas nk pergi kalau kebetulan balik dari kenduri kawen

saniahibrahim said...

saya pun jarang sangat pi pasar basah ,sekarang pilihan utama kami beli lauk utk masak kat Mydin...murah dan tak becak cam kat pasar .

monalea said...

pernah ke pasar borong selangor dengan baju kurung kain sari yang kilat2 selepas balik kenduri. kena pergi gak stok dah habis

Yaya Azura said...

saya kalau ke pasar basah pakai sandal yg tinggi sikit tapaknya, tp bukan high heel..kalau tak abih lah kaki seluar atau hujung kain kena air lecah..

PeRdU cINta said...

Betul la kak..PC pun tertanya tanya..kenapa tempat barangan basah di pasar mesti lecak berair seolah selepas hujan lebat..banyak air bertakung..dalam pasaraya ada juga part barangan basah tapi bersih..di kedua dua temoat ini tetap ada pekerja lebih daripada seorangkan..

paridah said...

NAMAPUN PASAR BASAH..SEMUANYA BASAH...SILAP GAYA PAKAIAN YG DIBAWA BERGAYA PUN HBS BASAH..BERBAU IKAN SEGALA YA...SEBENARNYA KURANG AMBIL PEDULI DGN KEBERSIHN TU...ALASANNYA SIBUK..XSEMPAT DAH..

Tie HT said...

Tak sistematik kan..dengan lalat banyak..lalat tu tebuk ikan sampai berlubang2..seronok tengok market di luar negara walaupun tengok dalam rancangan afc je tapi nampak bersih. .ada tag nama2 ikan dan harga yang complete :)

Julia Johari said...

Cantik ye rbaju kak zakie...kenan tgk ye hehehhe...mmg la baju lawa2 masuk ke pasar tak selesa sis.

Nor Azimah Ali said...

Sbb tu saya lbh selesa di psaraya. saya sgt tk suka ke pasar basah..busuk, basah, berbau. .tapi kt pasar basah ikan mmg lbh fresh kan..

Kamsiah yusoff said...

saya pun sangat2 tak selesa bila ke pasar basah..dgn becak air ikannya..so sangat2 jarang kesana..beli kat fishmart ja..

Rosmawani♥ said...

Uwaaa pkai gtu mmg xla ke pasar kalau ros.. tp klu tdesak tpaksa jugakla.hahaha

Izwa Kamaruddin said...

izwa paling suka pegi pasar basah walaupun lecak becak ;)

Kayu Manis said...

haha.mmglah kak...baju kilat gitu macam tak kena plk..
org pasar pun menjeling plk nti..kut retis2 ker..

.tapi diorang happy jer.syurgalah tempatnya.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

ni pasar mana Kakzakie pergi.. sy paling tak selesa Pasar Larkin dan Pasar Borong.. betul2 basah.. tapi kalu balik kenduri kahwin jaranglah sy ke pasar.. hehe

norhidana said...

hehehhe... nk wat camne kak... pempuan nyer lumrah...

entah la mmg ssh psr basah sini nk bersih lawo2 mcm kt luar negara nun... sbgai contoh dh dibuatkan psr basah yg baru n bersih tp depa ttp nk kt tempat lama... tak tau nk ckp pe

AtieYusof said...

klu ke pasar basah dgn baju blik2 memang tidak lah kak..hihi.lelaki senangkan klu ke pasar..naikkan seluar sedikit boleh jln terus membeli..sllu tunggu kt luar je bila hubby masuk pasar basah..
moga2 hukuman ke atas sheikh Yusof Qhardhawi dan Muhammad Mursi di pertimbangkan semula.. memang tak patut lah.. doakan..

Fazleyatul Aini said...

itu la kenapa pasar kita lecak, tak bersih
bukan nak compare dengan negara lain kan
sebab tu la saya kurang gemar pergi pasar basah. bukan mengada ke apa
tapi licin lecak takut tergolek je hihi
saya suka pergi pasar tani
pasar tani kat sini bersih sket

Falsya said...

sebab tuh la falsya xsuke gie pasar borong/pasar basah..pastu nnt kaki mesti kotor..xsuke..

makchaq said...

Balik pasar memang habis baju bau ikan...klu pakai baju kenduri memang sangat la tak sesuai...

Kalau kat pasar borong kat sini.. masuk je area tu dah kuat bau pasarnya.. tapi klu nak membeli kena tahan je la..

Fifi Nadhrah said...

saya jarang sangat ke pasar basah.. ala2 pasar borong tu.. sebab tak selesa.. lecah semua tu.. dengan anak kecil.. asap rokok lagi.. saya lebih selase ke pasaraya atau ke pasar tani..

Mar Mansor said...

kak zakie, saya pernah dengar 2 orang budak lelaki bujang ni bercakap tau..
"tak paham betul diorang ni pegi pasar pon pakai cantik-cantik.."
haha

ANIM said...

Salam dari wad, kakzakie...
Sebab tulah ramai yg tak pernah jejak kaki kat market nu, geli ngan basah dan lecah sana sini..hihi
Saya prefer p pasar malam saja kakzakie...

P/S doa senjata kita. Mudah2an ada masjid yang boleh buat solat hajat utk pemimpin ummah ini. Allahuakhbar

Wak Lat said...

salam. hee untunglar mak ade laki selalu nolak troli dlm pasar ;p

nurbijen said...

senang nya orang lelaki.. boleh tukar baju mcm tu aje kan.. hehhee, at least ada hero jadi penyelamat :)

Kalau kat sini, pasar basah pun memang terjaga sama kualiti di pasaraya... Tapi mungkin sbb cuaca kering, jadi tak de bau sgt... tapi saya perhatikan, mereka sgt jaga kebersihan... sbb tu tak berbau kot..

Malinda said...

tak pernah lagi sy ke pasar basah dengan berbaju kurung....kikiki....sangat tidak sesuai dan selesa kan kak...dengan lantai yg lecek mesti khuatir kain terkene air...huhuhu...tak sangup =)

iryantyismail said...

yan kalau pi pasar basah lebih selesa pakai seluar.. :-))

asyifamustaffa said...

Sy mmg selalu ke pasar basah kak... nk buat mcm mna....terpaksa hadapi juga bau2... lecak segala bagai. Mana2 pasar basah pun sy rasa gitu la.. sistem peparitannya pun mmg x sempurna. Air msti ada takung sna sini. Takde kot kempen bersih /cantikkan pasar...hehe...

nur anis said...

betul tu kak.. lecak habis.. kalau kat pasar malam pun sama.. tindan-tindan dengan playwood dekat tempat jalan.

Puan Kutu said...

klu sy gamble je berbaju kurung..yg penting kena ada selipar..klu pakai kasut memang tak selera kak zakie..masih en hubby kakak pandai membeli barang basah

maszull said...

assalamualaikum kakzakie...betul tu kak kekadang fikir 2 3 kali nak pi pasar basah ni...mas kalau ke kipmart hubby jer yg masuk beli...kita tunggu jer dlm kereta...mmg malas sungguh nak masuk ke dalam tu..nasib baiklah hubby pandai membeli barangan basah ni...:)

Unknown said...

sejak saya ada ank kecik ni memang tak ke pasar basah la..pasar basah negara kita memang basah sungguh..heheh...tengah2 pasar ada longkang,cemana tak basah..lepas tu dalam nya gelap je..seram masuk..cuba buat macam pasaraya tu..kan best..

Irfa said...

JARANG KE PASAR BASAH, BELI SIKIT2 MANA PERLU JE ;)

Normala Saad said...

saya pun selalu tertanya-tanya soalan yang sama pada tandas awam kita ( mungkin ditempat saya sahaja kut..) geli nak melangkah masuk sebab habis kasut dan kaki seluar ikut basah...

Nastyna said...

Ala-ala Datin ke pasar la ni yer.. hehehe baju bling bling. eh datin pergi ke pasar?

Kan.. kenapa yer pasar kita lecak2? Ingat dulu my youngest brother refuse menaak ke tempat lecak tu.. so saya la kena jaga dia kat pintu masuk menunggu our mom membeli-belah ikan sayur.

Sue Bee said...

mmg kekok bila guna baju blink2 masuk pasar basah,kak Zakie. Orang tengok pun semacam,kan..bukan apa, sebab penah SB mcm tu jugak. lepas tu kan, tak nak la pegi pasar basah lepas balik dari kenduri orang kawen..haha..

ZULHILMI TEMPOYAK said...

heheheh... mak pon selalu gini. comel ja. ;D

nohas said...

walaupun basah, lecak, tetap ramai yg pergi sbb harga murah..peniaga2 sesuka hati je simbah air ke lantai..

sedihkan kak, jahat sungguh Al-Sisi, semoga Mursi terlepas hukuman bunuh tu..marilah kita sama-sama berdoa utk orang yg dizalimi..

nhhas said...

kakak...
pasar putrajaya bersih...
kering...
dah baju tak berbau lepas balik pasar.
hihihhi...

nhhas said...

kakak...
pasar putrajaya bersih...
kering...
dah baju tak berbau lepas balik pasar.
hihihhi...

Mummydearie said...

Itulah yang HD tanya. Pasar basahnya kering kontang, tak lecak langsung tapi kenapa pasar basah kita ni memang betul-betul alahai basah. Tak main-main. Melekatlah bau.

Memanglah tak sesuai kak kalau nak ke pasar dengan baju bling-bling siap perfume berjenama lagi ~_^